Förändring – en möjlighet?
När bolagets tillväxt saktas ner står ledare inför ett dilemma: att hålla kursen och se om deras nuvarande strategi bär men bara behöver lite mer tid att slå igenom. eller inse att ändrad riktning är det nödvändig för företagets överlevnad. Att veta när man ska ändra sin strategi är vad ledare kallar "konsten av pivot".
Att förbereda sig för det okända kräver noggrann övervägning av allt som kan och kommer att gå fel. Även då finns det ingen garanti för att saker och ting kommer att fungera som planerat, men att bygga in flexibilitet och anpassningsförmåga i ditt dagliga arbete kan hjälpa en organisation att överleva.
Vad ska ett företag göra för att lyckas vända en negativ trend eller en påtvingad förändring?
💡Förstå kundernas behov. Be om deras feedback och lyssna på den feedback du får.
💡Förstå ditt företags styrkor och svagheter. Ju mer du vet innan du börjar förändringen desto bättre blir genomförandet av den plan du tar fram.
💡Involvera och lyssna på feedback från dina medarbetare. Bli en förändringsagent, utveckla din förmåga att tänka igenom olika förändringsscenarier. Genom att skapa en problemlösande kultur i din organisation kan du driva förändringen snabbare mot framgång.
💡 Utvärdera alternativen, det finns inte ett sätt att lyckas utan flera sätt så välj det som bäst passar ditt företag.
💡 Bestäm vad slutmålet är. Var realistisk om varför du gör ändringar och förbinda dig sedan till den. Oavsett vad målet är, se till att alla nya planer leder i den riktningen.
💡 Kartlägg hur förändringen påverkar din affärsmodell, process, vinst, kostnader, varumärke, teamstruktur, kultur med mera. Gör faktabaserade beslut.
💡 Sälj in idén till samtliga intressenter i företaget. Du kan inte göra det ensam" Få alla ombord att dela dina mål. Glöm inte att förändring fungerar bäst när det är en samarbetsinriktad och interaktiv process.
💡Ta dig tid och planera förändring . Som det gamla affärsordspråket säger "Misslyckas man med att planera = så kan man räkna med att misslyckas med planen", så gör din research och planera framåt för att ge ditt företag bästa möjliga chans att lyckas.
💡 Var agil. Planera tidigt att anpassa dig till de nya förutsättningarna. Om du har utrymme i planen för det okända, då är du bättre rustad att hantera den plötsliga förändringarna.
💡 Gå sakta men säkert framåt. En sak som du och ditt team måste acceptera är att förändring tar tid.
Slutsats
Var inte rädd för att ändra riktning. Det kanske inte är lätt, men i slutändan kan det ge dig möjlighet att se ditt företag i ett helt nytt ljus.
Comments